Najnowsze artykuły

Tłumaczenia angielskie - jak znaleźć...

Języka angielskiego powszechnie uczymy się teraz w szkołach - nic dziwnego, skoro stał się głównym językiem międzynarodowym. Dzięki niemu możemy...

Czytaj Więcej

Jak zaplanować wewnętrzną strategię marketingową, która przynosi efekty?

Jako marketingowiec, spędzasz codziennie wiele godzin na szukaniu nowych kampanii, które sprawią, że będziesz się wyróżniać.

Jedyny problem? Prawdopodobnie spędzasz cały ten czas koncentrując się na strategii, która dotyczy tylko Twoich klientów. W końcu to oni przynoszą pieniądze. Bez nich nie osiągniesz zysku.

Zapominasz jednak o ludziach, którzy faktycznie to robią: Twoi pracownicy.

Oto jak można zbudować wewnętrzną strategię marketingową, która koncentruje się na nich.

Czym jest marketing wewnętrzny?

Czy nie jesteś pewien, czym właściwie jest marketing wewnętrzny? Często może się to pomylić z nazwą Twojego zespołu marketingowego.

Ale oto prosta definicja marketingu wewnętrznego: Rodzaj strategii marketingowej, która skupia się na budowaniu lojalności, umiejętności i zaangażowania Twoich pracowników poprzez "sprzedaż" im Twojego produktu i wizji.

Chcesz, aby naprawdę zrozumieli, dlaczego sprzedajesz te produkty, aby mogli komunikować się z ludźmi z zewnątrz - w tym z Twoimi klientami.

Marketing wewnętrzny a zewnętrzny

Każda firma powinna mieć dwa rodzaje strategii marketingowej: wewnętrzną i zewnętrzną.

Twój marketing zewnętrzny jest zorientowany na klienta. Starasz się przeprowadzić ludzi przez cykl życia klienta od obcego do lojalnego klienta, mając na uwadze takie cele jak zwiększenie przychodów lub wartości życia klienta.

Jednakże, marketing wewnętrzny nie ma bezpośredniego wpływu na Twoich klientów. Ma on inny cel: sprawić, by Twoi pracownicy zaangażowali się w działalność Twojej firmy.

Przyznane, może to mieć wpływ na zapewnienie najlepszej obsługi Twoich klientów.

Jednak ogromnym celem wewnętrznych strategii marketingowych jest budowanie umiejętności Twoich pracowników i zwiększanie ich lojalności wobec Twojej firmy. To zazwyczaj ociera się o Twoich klientów.

Dlaczego marketing wewnętrzny jest ważny?

Można by pomyśleć, że marketing wewnętrzny jest tylko zjawiskiem stosowanym przez duże firmy, takie jak Apple czy Amazon.

Ale tak nie jest.

Małe i średnie przedsiębiorstwa z mniejszą liczbą pracowników mogą nadal korzystać z wewnętrznej strategii marketingowej z trzech głównych powodów:

To może zmniejszyć rotację personelu

Dotarliśmy już do tego, że celem marketingu wewnętrznego jest budowanie zaufania i lojalności wobec Twoich pracowników.

Robisz to poprzez edukację - połączenie komunikatów marketingowych, które uczą ich o swojej pracy i sprzedawanych przez nich usługach/produktach. Koncepcja jest taka: Im więcej wiedzą, tym pewniej będą tłumaczyć to ludziom z zewnątrz.

Ogromną korzyścią z tej edukacji jest to, że buduje ona kulturę firmy; grupę ludzi pracujących na rzecz tego samego celu. Ma to ogromny efekt domina w odniesieniu do rotacji pracowników - szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że pracownicy, którzy nie lubią kultury swojej organizacji, są o 24% bardziej skłonni do odejścia z pracy.

(Problemy nie kończą się jednak na tym. Rotacja personelu może być kosztowna. Bezpośrednie koszty zastępstwa mogą sięgać nawet 50%-60% rocznego wynagrodzenia pracownika).

Zapewnij swoim klientom lepszą obsługę

Każda firma ma nadrzędny cel, aby zapewnić najlepszy produkt lub usługę dla swoich klientów.

Jeśli tego nie zrobią, klienci pójdą gdzie indziej, a ty nie będziesz miał żadnych pieniędzy.

Częścią marketingu wewnętrznego jest dzielenie się wizją firmy z pracownikami. Możesz opowiedzieć im historię swojego produktu i dlaczego został on stworzony, co daje im bardziej emocjonalny związek z Twoją marką.

I mogą to przekazać światu zewnętrznemu - szczególnie jeśli pracują w dziale sprzedaży lub obsługi klienta.

Na przykład: Jeśli agent obsługi klienta wie, że ich produkt został zbudowany, aby pomóc jednoosobowym firmom w ich rachunkowości, mogą one komunikować się z tym w swoich komunikatach sprzedaży i wykraczać poza to dla każdego, kto spełnia te kryteria.

Znają oni dokładny problem, który klient chce rozwiązać, oraz rozwiązanie (Twój produkt), aby go rozwiązać.

Poprawa spójności marki

Czy wiesz, że średni wzrost przychodów przypisywany zawsze konsekwentnemu prezentowaniu marki wynosi 33%?

Wewnętrzna strategia marketingowa pomaga zbliżyć się do tego wzrostu przychodów, ponieważ promuje wartości marki firmy i jej ogólną misję.

Pracownik po stronie odbiorcy wie, jak ważne jest, dlaczego robisz to, co robisz. I, co ważniejsze, będzie się starał to odzwierciedlić, gdy będzie Cię reprezentował (albo twarzą w twarz z klientami, albo gdy będzie mówił o swoim miejscu pracy poza biurem).

Kto przejmuje kontrolę nad strategią marketingu wewnętrznego?

Większość firm posiada kierownika działu HR, który zajmuje się wszystkim, co wiąże się z Twoimi pracownikami.

Ale mogą one nie być najlepszym miejscem do obsługi Twojej wewnętrznej strategii marketingowej w pojedynkę.

Twój zespół marketingowy powinien przejąć nad tym kontrolę. Oczywiście, powinieneś poprosić o pomoc kierownika działu kadr w zakresie szczegółów (takich jak nadchodzące wiadomości, ważne ogłoszenia, itp.), ale jest to nadal kampania marketingowa i powinna być traktowana jak jedna z nich. Jedyną różnicą jest publiczność.

5 Przykłady marketingu wewnętrznego

Sposób, w jaki komunikujesz się z wewnętrznym personelem, jest zdecydowanie inny niż kanały, których używasz do tradycyjnych zewnętrznych kampanii marketingowych.

Więc, jak dokładnie wygląda komunikacja wewnętrzna?

Oto pięć wewnętrznych przykładów marketingowych, z których można czerpać inspirację:

1. Personel na pokładzie

Gratulacje! Właśnie przyprowadziłeś nowego członka personelu na pokład.

Teraz musisz poprowadzić ich przez pierwszych kilka tygodni, dając im wszystkie informacje, które muszą znać. Przecież organizacje z silnym procesem pokładowym poprawiają zatrzymywanie nowych pracowników o 82% i produktywność o ponad 70%.

Ale nie trać czasu z nudnej kolekcji Google Docs, aby to zrobić. (Możliwe, że nowy członek Twojego zespołu nie będzie chciał ich czytać, co oznacza całkowitą stratę czasu dla wszystkich).

Zamiast tego, stwórz wewnętrzną sekwencję wiadomości e-mail marketingowych, która poprowadzi ich przez pierwszy tydzień. Możesz mówić o takich rzeczach jak:

  • Twoja misja
  • Jak działa Twój produkt/usługa
  • Twój przeciętny klient
  • Opowieść o tym, jak firma zaczęła
  • Ludzie w ich zespole

Narzędzia takie jak ConvertKit i MailChimp mogą pomóc Ci stworzyć te automaty. Po prostu napisz swoją wiadomość e-mail i użyj ich narzędzia do planowania, aby nadać tempo swoim wiadomościom. Na przykład: Możesz wysłać jeden o 9 rano każdego innego ranka przez pierwsze dwa tygodnie.

Najlepsza część? Kiedy już ustawisz swoich pracowników na pokładach e-maili marketingowych, możesz je ponownie wykorzystać do wszystkich przyszłych zatrudnień. Po prostu dodaj ich firmowy adres e-mail do serii od daty ich rozpoczęcia.

2. Wiadomości firmowe i ogłoszenia

Czy masz ekscytujące wieści o swojej firmie? Powiedz o tym swojemu zespołowi!

Nikt nie lubi czuć się wyrwany z pętli, a ty możesz budować podniecenie angażując swoich pracowników w budowanie czegoś, co się dzieje.

Biuletyn firmowy to idealny sposób, aby to zrobić.

Stwórz listę wszystkich osób pracujących dla Twojej firmy i zaplanuj harmonogram wysyłania wewnętrznego biuletynu, na przykład raz w miesiącu. Wykorzystaj ją jako szansę na komunikację z nimi i informowanie ich na bieżąco o wydarzeniach.

...Ale co się stanie, jeśli nie będziesz miał żadnych ekscytujących wiadomości do przekazania? To nie oznacza, że musisz całkowicie zaniedbywać ten wewnętrzny pomysł marketingowy.